moneta logo
logo aisis

Úroveň finanční gramotnosti u náctiletých

V rámci celosvětového Týdne finančního vzdělávání – Global Money Week vyhlásil program Rozumíme penězům soutěž o novou deskovou hru Ztracené dědictví. Žáci a studenti na základních a středních školách se svými učiteli vyplňovali online Test finanční gramotnosti Rozumíme penězům

Test během Týdne finančního vzdělávání

V termínu od 17. do 21. března test vyplnilo a do soutěže se zapojilo 1262 žáků a studentů. Na konci bylo vylosováno celkem 30 ze zúčastněných škol, do kterých se desková hra jako výhra v soutěži dostala.

Pojďme se ale podívat na statistická data z testu za zmíněné období soutěže. Průměrný věk respondenta testu byl 16,6 roku a výsledné průměrné skóre činilo 50,2 %. Vzhledem k počtu žáků a studentů lze již hovořit o zajímavém reprezentativním vzorku a nutno konstatovat, že výsledek zaostává za očekáváními. Poloviční úspěšnosti v testu je hodnocena takto: 

V tématu osobních financí jsi prokázal, že se v některých oblastech, jako jsou hospodaření domácnosti, spoření, investice, pojištění, zodpovědné zadlužování či spotřebitelská práva, orientuješ lépe a v některých hůře. Testovaným finančním pojmům, produktům a službám v rozsahu Standardů finanční gramotnosti pro základní školy rozumíš jen z části. Přestože některé úlohy dokážeš vyřešit správně, jsi stále v počátcích své cesty k dosažení finanční gramotnosti.

Na to, jaká konkrétní témata dělala žákům základních a středních škol největší potíže, a na co by se měli učitelé ve školách při výuce zaměřit, se podíváme dále v článku. Jak vidí úroveň finanční gramotnosti Česká školní inspekce se můžete dočíst v její Tematické zprávě.

Z čeho test vychází

Otázky v testu vychází ze Standardu finanční gramotnosti pro základní školy, který stanovuje cílovou úroveň finanční gramotnosti na konci základní školy. Test obsahuje 16 otázek, u kterých je zapotřebí vybrat z nabídky právě jednu správnou odpověď. Test je náhodně generován počítačem, který vybírá z celkového počtu 40 otázek z oblastí finanční odpovědnost, finanční znalosti a finančně právní povědomí.

Na co se soustředit u náctiletých při finanční gramotnosti

Odpovědi v testu odkryly slabá místa ve finanční gramotnosti náctiletých, na která by se měli učitelé více zaměřit při své výuce. Z odpovědí v testu vyplývají následující skutečnosti:

21 % dotázaných si myslí, že nemůže smlouvat o úrokové sazbě při sjednávání úvěru.

24 % nezná právo na odstoupení od smlouvy o spotřebitelském úvěru po jejím podpisu do 14 dnů.

47 % nezná základní rozdíl mezi kreditní a debetní platební kartou.

49 % neví k čemu je na platební kartě CVV/CVC kód.

56 % dotázaných nezná délku lhůty při uplatnění práva na odstoupení od smlouvy při nákupu na internetu.

58 % dotázaných neví, k čemu slouží u úvěru RPSN.

61 % nechápe princip složeného úročení v souvislosti se spořením a investováním.

66 % nerozumí, co v praxi znamená inflace.

66 % dotázaných neví, že když si zvýší měsíční splátku úvěru, tak celkově zaplatí na úrocích za dobu úvěru méně peněz.

67 % neví, že pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je ze zákona povinným pojištěním.

69 % neví, kolik peněz by dostalo při krachu banky.

74 % si myslí, že lze s jistotou určit výkonnost investice do budoucna na základě historických dat.

Výhra v soutěži a jak ji dále získat

O deskové hře Ztracené dědictví, která byla hlavní výhrou v soutěži, jsme psali zde. Jde o hru jednoduše použitelnou při práci ve školách se třídou. Jejím cílem je především podpořit u dětí zájem o témata osobních financí a dát učitelům ale i rodičům nástroj, kterým mohou děti zaujmout. 

Chcete-li hru získat, můžete se přihlásit na workshop Hrajeme si s financemi určený učitelům základních škol a nižších ročníků středních škol. V rámci jeho programu se mimo jiné učitelé hru sami naučí hrát, aby ji pak mohli lépe implementovat do své výuky. Workshop se uskuteční 29. května 2025 a každý účastník si z něj odnese 5 kusů deskové hry.

Robert Kočí
Robert Kočí
Je lektorem finanční gramotnosti. Učí finanční gramotnost a angličtinu na základní škole. Vzdělává lidi všech věkových kategorií v oblasti spotřebitelských práv. Je autorem několika publikací zaměřených na to, jak učit o osobních financích děti na základních školách. Absolvoval Právnickou fakultu MU v Brně obor Právní specializace a MBA studia obor Coaching, Mentoring and Leadership.

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Jak sestavit rodinný rozpočet

Rodinný rozpočet je klíčem k finanční stabilitě a dlouhodobé prosperitě každé domácnosti. Přestože se může zdát, že sestavení rozpočtu je složité nebo zbytečné, správně...

Workshop Hrajeme si s financemi

V rámci programu Rozumíme penězům pořádá organizace AISIS workshop pro učitele s názvem Hrajeme si s financemi: Jak na finanční gramotnost nejen s deskovou hrou. Kritické myšlení a hry Cílem...

Nejčastější problémy s placením u obchodníků

Může obchodník odmítnout platbu kartou nebo naopak nepřijmout hotovost? Co kdyby si dokonce při přijetí platby kartou naúčtoval za službu či zboží víc, než...