V rámci celosvětového Týdne finančního vzdělávání – Global Money Week vyhlásil program Rozumíme penězům soutěž o novou deskovou hru Ztracené dědictví. Žáci a studenti na základních a středních školách se svými učiteli vyplňovali online Test finanční gramotnosti Rozumíme penězům.
Test během Týdne finančního vzdělávání
V termínu od 17. do 21. března test vyplnilo a do soutěže se zapojilo 1262 žáků a studentů. Na konci bylo vylosováno celkem 30 ze zúčastněných škol, do kterých se desková hra jako výhra v soutěži dostala.
Pojďme se ale podívat na statistická data z testu za zmíněné období soutěže. Průměrný věk respondenta testu byl 16,6 roku a výsledné průměrné skóre činilo 50,2 %. Vzhledem k počtu žáků a studentů lze již hovořit o zajímavém reprezentativním vzorku a nutno konstatovat, že výsledek zaostává za očekáváními. Poloviční úspěšnosti v testu je hodnocena takto:
V tématu osobních financí jsi prokázal, že se v některých oblastech, jako jsou hospodaření domácnosti, spoření, investice, pojištění, zodpovědné zadlužování či spotřebitelská práva, orientuješ lépe a v některých hůře. Testovaným finančním pojmům, produktům a službám v rozsahu Standardů finanční gramotnosti pro základní školy rozumíš jen z části. Přestože některé úlohy dokážeš vyřešit správně, jsi stále v počátcích své cesty k dosažení finanční gramotnosti.
Na to, jaká konkrétní témata dělala žákům základních a středních škol největší potíže, a na co by se měli učitelé ve školách při výuce zaměřit, se podíváme dále v článku. Jak vidí úroveň finanční gramotnosti Česká školní inspekce se můžete dočíst v její Tematické zprávě.
Z čeho test vychází
Otázky v testu vychází ze Standardu finanční gramotnosti pro základní školy, který stanovuje cílovou úroveň finanční gramotnosti na konci základní školy. Test obsahuje 16 otázek, u kterých je zapotřebí vybrat z nabídky právě jednu správnou odpověď. Test je náhodně generován počítačem, který vybírá z celkového počtu 40 otázek z oblastí finanční odpovědnost, finanční znalosti a finančně právní povědomí.
Na co se soustředit u náctiletých při finanční gramotnosti
Odpovědi v testu odkryly slabá místa ve finanční gramotnosti náctiletých, na která by se měli učitelé více zaměřit při své výuce. Z odpovědí v testu vyplývají následující skutečnosti:
21 % dotázaných si myslí, že nemůže smlouvat o úrokové sazbě při sjednávání úvěru.
24 % nezná právo na odstoupení od smlouvy o spotřebitelském úvěru po jejím podpisu do 14 dnů.
47 % nezná základní rozdíl mezi kreditní a debetní platební kartou.
49 % neví k čemu je na platební kartě CVV/CVC kód.
56 % dotázaných nezná délku lhůty při uplatnění práva na odstoupení od smlouvy při nákupu na internetu.
58 % dotázaných neví, k čemu slouží u úvěru RPSN.
61 % nechápe princip složeného úročení v souvislosti se spořením a investováním.
66 % nerozumí, co v praxi znamená inflace.
66 % dotázaných neví, že když si zvýší měsíční splátku úvěru, tak celkově zaplatí na úrocích za dobu úvěru méně peněz.
67 % neví, že pojištění odpovědnosti z provozu vozidla je ze zákona povinným pojištěním.
69 % neví, kolik peněz by dostalo při krachu banky.
74 % si myslí, že lze s jistotou určit výkonnost investice do budoucna na základě historických dat.
Výhra v soutěži a jak ji dále získat
O deskové hře Ztracené dědictví, která byla hlavní výhrou v soutěži, jsme psali zde. Jde o hru jednoduše použitelnou při práci ve školách se třídou. Jejím cílem je především podpořit u dětí zájem o témata osobních financí a dát učitelům ale i rodičům nástroj, kterým mohou děti zaujmout.
Chcete-li hru získat, můžete se přihlásit na workshop Hrajeme si s financemi určený učitelům základních škol a nižších ročníků středních škol. V rámci jeho programu se mimo jiné učitelé hru sami naučí hrát, aby ji pak mohli lépe implementovat do své výuky. Workshop se uskuteční 29. května 2025 a každý účastník si z něj odnese 5 kusů deskové hry.