moneta logo
logo aisis

Průzkum Rozumíme penězům mezi dvanáctiletými dětmi

Zajímá vás, jak na osobní finance nahlížejí dvanáctileté děti? Rozumíme penězům uskutečnil během května letošního roku anonymní průzkum mezi padesáti žáky šestého ročníku základní školy.

Dotazované děti měly v době průzkumu již za sebou tříměsíční výuku finanční gramotnosti v rámci předmětu Výchova k občanství. Finanční gramotnosti podle metodiky Rozumíme penězům se se svými učiteli věnovaly jednu vyučovací hodinu týdně.

A co z průzkumu vyplývá? Zde uvádíme přehled většiny otázek, odpovědi s nejvyšším procentuálním zastoupením a další zjištění.

Kolik korun měsíčně bys jako rodič dával dvanáctiletému dítěti? 100 až 200 Kč (52 %)

Kolik peněz bys byl ochoten utratit za mobilní telefon? nad 10 000 Kč (52 %)

Kdybys byl dospělý, jak velkou finanční rezervu by sis chtěl vytvořit? Abych z ní dokázal hradit své životní náklady alespoň po dobu 6 měsíců. (44 %)

Šetříš v současné době na něco? ANO (64 %)

Kdybys měl teď nastoupit do zaměstnání, s jak vysokou hrubou mzdou bys byl spokojený? 30 až 40 tisíc Kč (44 %)

Jak platíš v obchodech? Platím jen v hotovosti. (52 %)

Co bys dělal, kdybys teď dostal 10 tisíc Kč? Nechal bych si všechny peníze do rezervy. (68 %)

Další zjištění:

48 % dětí používá někdy k placení v obchodech platební kartu.

72 % dětí by chtělo v dospělosti bydlet ve vlastním bydlení.

48 % dětí by bylo ochotno se kvůli pořízení vlastního bydlení zadlužit.

Polovinu dětí téma finanční gramotnosti moc nezajímá, ale považuje za užitečné se o financích učit. Druhá polovina uvedla, že téma finanční gramotnosti je zajímá.

Pětina dětí se začala zajímat o svět financí i mimo výuku.

Všichni dotazovaní by v případě, že by neměli dostatek peněz na splátku dluhu, řešili tento problém kombinací posláním alespoň části splátky a kontaktováním věřitele se snahou se nějak domluvit. Nikdo by nespoléhal na pomoc rodičů. Žáci by si ani nebrali další půjčku.

Nikdo z žáků by se nezadlužil kvůli dovolené.

Předchozí článekJe bezpečné placení mobilem?
Další článekRozpočet v apce
Robert Kočí
Robert Kočí
Je lektorem finanční gramotnosti. Učí finanční gramotnost a angličtinu na základní škole. Vzdělává lidi všech věkových kategorií v oblasti spotřebitelských práv. Je autorem několika publikací zaměřených na to, jak učit o osobních financích děti na základních školách. Absolvoval Právnickou fakultu MU v Brně obor Právní specializace a MBA studia obor Coaching, Mentoring and Leadership.

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Digitalizace v bankovnictví

Bankovnictví a finance prochází revolučními změnami díky rychlému nástupu digitalizace a technologických inovací. Digitální banky, nazývané také online banky nebo neobanky, mobilní platební aplikace...

Podvody na klienty bank jsou na neustálém vzestupu

Česká bankovní asociace zveřejnila údaje, které poukazují na nárůst kyberútoků v bankovním sektoru na klienty bank. Za první tři čtvrtletí letošního roku počet peněz ukradený...

Výhody a nevýhody pasivního investování

Pasivní investování si v posledních letech získává stále větší popularitu díky své jednoduchosti, nízkým nákladům a dlouhodobě solidním výnosům. Tento článek se zaměří na...