Zajímá vás, jak na osobní finance nahlížejí dvanáctileté děti? Rozumíme penězům uskutečnil během května letošního roku anonymní průzkum mezi padesáti žáky šestého ročníku základní školy.
Dotazované děti měly v době průzkumu již za sebou tříměsíční výuku finanční gramotnosti v rámci předmětu Výchova k občanství. Finanční gramotnosti podle metodiky Rozumíme penězům se se svými učiteli věnovaly jednu vyučovací hodinu týdně.
A co z průzkumu vyplývá? Zde uvádíme přehled většiny otázek, odpovědi s nejvyšším procentuálním zastoupením a další zjištění.
Kolik korun měsíčně bys jako rodič dával dvanáctiletému dítěti? 100 až 200 Kč (52 %)
Kolik peněz bys byl ochoten utratit za mobilní telefon? nad 10 000 Kč (52 %)
Kdybys byl dospělý, jak velkou finanční rezervu by sis chtěl vytvořit? Abych z ní dokázal hradit své životní náklady alespoň po dobu 6 měsíců. (44 %)
Šetříš v současné době na něco? ANO (64 %)
Kdybys měl teď nastoupit do zaměstnání, s jak vysokou hrubou mzdou bys byl spokojený? 30 až 40 tisíc Kč (44 %)
Jak platíš v obchodech? Platím jen v hotovosti. (52 %)
Co bys dělal, kdybys teď dostal 10 tisíc Kč? Nechal bych si všechny peníze do rezervy. (68 %)
Další zjištění:
48 % dětí používá někdy k placení v obchodech platební kartu.
72 % dětí by chtělo v dospělosti bydlet ve vlastním bydlení.
48 % dětí by bylo ochotno se kvůli pořízení vlastního bydlení zadlužit.
Polovinu dětí téma finanční gramotnosti moc nezajímá, ale považuje za užitečné se o financích učit. Druhá polovina uvedla, že téma finanční gramotnosti je zajímá.
Pětina dětí se začala zajímat o svět financí i mimo výuku.
Všichni dotazovaní by v případě, že by neměli dostatek peněz na splátku dluhu, řešili tento problém kombinací posláním alespoň části splátky a kontaktováním věřitele se snahou se nějak domluvit. Nikdo by nespoléhal na pomoc rodičů. Žáci by si ani nebrali další půjčku.
Nikdo z žáků by se nezadlužil kvůli dovolené.