moneta logo
logo aisis

Průzkum finanční gramotnosti ČBA 2024

Česká bankovní asociace (ČBA) opět přichází s výsledky měření finanční gramotnosti (FG) Čechů. Průzkum, který má odhalit změny ve znalostech, schopnostech a dovednostech lidí ve finančním světě. 

Letošní rok jsem se rozhodla Vám poskytnout souhrn z několika úhlů pohledu. Nejdříve podle dat, která se v posledních letech mění či nemění, vám představím formou semaforu.

Jaké dobré zprávy přináší?

✅ Zvyšují se rezervy rodin a stoupá procento těch, co vydrží žít ze svých úspor 6 měsíců a déle, dokonce až 46 % lidí!
✅ Čechům roste sebevědomí v otázce peněz. 79 % lidí označuje své znalosti o financích jako dostatečné.  Pravdou je, že se lidé mají tendenci spíše přeceňovat, neb jejich vědomosti nejsou na očekávané úrovni, přesto je dobré vidět zájem financím rozumět.
✅ Zvýšila se orientace v oblasti spoření a tvorby rezerv (41 %), kyberbezpečnosti (26 %), investic (15 %), úvěrů a půjček (25 %). Procenta úspěšných odpovědí jsou stále nízká, ale o pár procent vyšší než v minulém roce.

Jaká zjištění se nemění či zůstávají podobná?

🟡 66 % lidé se domnívají, že na finanční vzdělávání by se měl podílet stát potažmo škola, 33 % rodiče, 30 % banky a 20 % Česká národní banka a 9 % úřad práce.
🟡 33 % lidí připouští, že se nevyzná v doporučení poradců a finančních odborníků.
🟡 64 % lidí si spoří pouze do 2 500 Kč na stáří. Odborníci tvrdí, že pro udržení životní úrovně je nutné si spořit min. 10 % z příjmu. Tedy zda je v České republice průměrný čistý plat okolo 35 000 Kč, tak to, že si 31 % odkládá pouze do 1 000 Kč a dalších 33 % do 2 500 Kč není ideální a dostačující. Na penzijní spoření si lidé v průměru odkládají 1 000 Kč, možná právě změna zákona a navýšení státní dotace na příspěvek účastníků do 1 700 Kč + případně otevření dlouhodobého investičního produktu (DIP) pomůže tuto sumu časem navýšit.

Jaké jsou důvody pro stagnující finanční gramotnost?

🔴 Nedostačující příprava ve školách a děti k tomu nejsou vedeny v rodinách.
🔴 32 % zkušeností s finanční gramotností se získává až vlastní zkušeností.
🔴 31 % lidí si myslí, že učitelé nejsou dostatečně proškolení v otázkách financích. Dokonce u mladé generace (18-26 let) si to myslí až 43 % lidí.

Nyní se podíváme na průzkum více pod lupou, a to primárně na rozdíly v chování s penězi mezi muži a ženami. Vliv vzdělání na výsledky finanční gramotnosti se léta nemění, lidé s vyučením jsou v otázce financí podprůměrní, a navíc neprojevují zájem o finanční vzdělávání. Možná by se pedagogové učňovských škol měli více zaměřit na nabídku atraktivních programů FG pro jejich učně, které by pomohly změnit aspoň částečně názor jejich myšlení, chování a postojů k penězům. Více mě zaujaly výsledky myšlení mladé generace, které si zde shrneme. 

Jaké jsou genderové rozdíly ve finančním chování? 
  • Celkové výsledky indexu finanční gramotnosti jsou relativně malé. Muži získali 58 bodů a ženy 54. 
  • Muži mají výrazněji vyšší sebevědomí v otázce peněz než ženy, a to hlavně v oblasti spoření a rezerv, ochrany peněz a digitální bezpečnosti, ale i úvěrů nebo investic. 
  • Muži také více tvrdí, že jsou pro ně pochopitelná doporučení finančních odborníků.
  • Ženy častěji než muži uvádějí, že děti nejsou k finanční gramotnosti vedeny v rodině. (Z vlastní praxe, kde mám ročně několik přednášek pro rodiče – jak vést děti k finanční zodpovědnosti, vidím výrazně vyšší zájem žen o finanční výchovu dětí a mládeže než u mužů.)
  • Ženy (45 %) si častěji než muži (35 %) z výplaty odkládají na dovolenou a zážitky.
  • Do 1 000 Kč si častěji měsíčně odkládají ženy (36 %). Bohužel statistika již neukazuje, jak to vypadá u vyšších částek, pouze to, že finanční rezervy vydrží maximálně měsíc častěji ženám než mužům.
Jak to vidí mladší generace?
  • Finanční gramotnost roste s věkem, lidé se učí FG až vlastní praxí nikoli na školách či v rodinách. To je také důsledek dalšího poznatku, že mladí lidé od 18 do 26 let si věří méně v hospodaření s rozpočtem nebo ohledně úvěrů a půjček. 
  • Lidé ve věku od 27 do 35 let se méně často vyznají v oblasti spoření a rezerv.
  • Také jim bohužel častěji dělají potíže procenta. 
  • Mladí lidé od 18 do 26 let si častěji měsíčně odkládají na bydlení (41 %) nebo dovolené. 
  • 33 % lidí mezi 18 a 26 rokem vůbec nespoří na důchod. A bohužel až do 35 let zajištění na stáří nemají žádné. 
  • Díky inflaci se mladá generace 18 až 35 let více zajímá o investice. 

Úvahy závěrem

Rozhodně je důležité posilovat finanční sebevědomí žen a podporovat jejich samostatnost v oblasti financí.

Je potřeba posílit finanční vzdělávání už od mladého věku, aby si lidé co nejdříve uvědomili důležitost spoření a investování. Čím dříve začnou, tím větší mají šanci na finanční stabilitu v budoucnosti.

Je nutné integrovat finanční vzdělávání do školského systému a podporovat rodiče v tom, aby dětem předávali zdravé finanční návyky. V digitální době je také důležité využívat moderní technologie pro efektivní výuku.

Pojďme propojit síly v rozvoji finanční gramotnosti a zajistit tak lepší finanční budoucnost. Neváhejte a využijte nabídky projektových dní Rozumím penězům do škol, případně vzdělávacích seminářů AISIS pro pedagogy základních i středních škol.

Veronika Kalátová
Veronika Kalátová
Je konzultantka, mentorka a lektorka finančního vzdělávání. Je autorkou projektu Finanční zralost (www.financnizralost.cz). Veronika má více jak 25 let zkušenost ve finančním světě. Absolvovala MBA Finančního poradenství a pojišťovnictví na Ústavu práva a právní vědy a je držitelkou prestižního titulu EFA (European Financial Advisor).

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Vývoj mezd ve 2. čtvrtletí 2024

Český statistický úřad zveřejnil nové údaje týkající se výše mezd v České republice a to za 2. čtvrtletí letošního roku. Průměrná mzda se ve sledovaném...

Operativní leasing

Pokud člověk netrvá na tom, že automobil, ve kterém jezdí, musí nutně vlastnit, je pak zajímavou alternativou operativní leasing. Pojďme se na tento čím...

Máte finanční důvěru ve svých dětech?

Začátek školního roku je ideální čas nastavit nová pravidla hry v mnoha směrech a jeden z nich může být téma kapesného. Od kdy s kapesným začínat? Kolik...