V prvním dílu seriálu na téma nakupování mimo kamenné prodejny jsme se seznámili s tím, jaké všechny způsoby uzavírání obchodu patří mezi ty, které můžeme nazvat nákupy mimo kamenné prodejny. Dále jsme si představili s tímto druhem nakupování spojené nejvýznamnější právo, kterým je možnost odstoupení od smlouvy ve lhůtách k tomu určených. V druhém dílu jsme si ukázali, jak takové lhůty počítat, a jak správně od smlouvy odstoupit. V posledním třetím dílu přichází na řadu odpovědnost spotřebitele za opotřebení zboží a výjimky, které neumožňují využít práva na odstoupení od smlouvy.
Odpovědnost spotřebitele za opotřebení zboží
Pokud spotřebitel odstoupí od smlouvy a vrátí obchodníkovi zboží, ten očekává, že se mu vrátí zboží v původním stavu, aby jej prodal dál. V minulosti se často stávalo, že spotřebitelé si právo jim dané vykládali tak, že mohou zakoupené zboží 14 dní používat a následně jej vrátit obchodníkovi. Jako příklad může sloužit účelově na týdenní dovolenou zakoupený fotoaparát či nářadí. V těchto případech fungovaly e-shopy někdy jako bezplatné půjčovny. Nicméně zde byla dále potřeba umožnit spotřebiteli se se zbožím seznámit tak, jako tomu je při nákupu v kamenných prodejnách. Na základě zmíněných zkušeností a potřeb zákonodárce přišel s účinností od 6. 1. 2023 s podrobnější právní úpravou, která více upřesňuje práva spotřebitelů v této oblasti.
V základu je obchodník povinen spotřebiteli při odstoupení od smlouvy vrátit všechny finanční prostředky, které od něj přijal. Zároveň je mu však dána možnost požadovat finanční kompenzaci v případě, kdy mu spotřebitel vrací zboží opotřebované či poškozené. Nově je 14denní lhůta pro odstoupení od smlouvy přesněji specifikována tak, že má umožnit spotřebiteli se s výrobkem, který viděl před tím jen na obrázku, seznámit blíže. A to v rozsahu, jakým by se s ním mohl seznámit v kamenné prodejně. To znamená, seznámit se s vlastnostmi a funkcemi zboží a ověřit si samotnou funkčnost. Další užívání spotřebitelem by dávalo možnost obchodníkovi odečíst si poměrnou část z ceny zboží za opotřebení a při odstoupení od smlouvy mu nevrátit celou kupní cenu. Spotřebitelům doporučujeme zacházet šetrně i s originálním obalem zboží a vracet zboží v něm. Některé specifické obaly mohou tvořit více či méně i část kupní ceny.
Kdy od smlouvy odstoupit nelze
Jsou situace, kdy by nedávalo smysl odstoupit od smlouvy při nákupu mimo kamenné prodejny. Byl by tím podnikatel trestán a spotřebitel získal neúměrnou výhodu. Zde je výčet nejpodstatnějších z nich:
- zboží bylo upraveno dle požadavků spotřebitele,
- zboží bylo vyrobeno na zakázku, na míru, je jedinečné,
- zboží s krátkou dobou spotřeby a rychle se kazící zboží,
- zboží bylo nenávratně smícháno s jiným zbožím,
- zboží dodané na fyzickém digitálním nosiči, u nějž byl spotřebitelem porušen obal,
- zboží dodané v hygienickém obalu a spotřebitel tento obal porušil,
- noviny, časopisy a jiná periodiky (u předplatného však právo na odstoupení od smlouvy zůstává),
- smlouva uzavřená na základě veřejné dražby, které nemůže být spotřebitel fyzicky přítomen,
- zboží či služba jejichž cena závisí na výchylkách finančního trhu, kterou nemůže podnikatel ovlivnit,
- neodkladná oprava na základě objednávky spotřebitele,
- termínované služby jako ubytování, doprava, stravování, zájezd či volnočasové aktivity,
- letenky či jízdenky zakoupené online,
- časté či pravidelné dodávky potravin, hotových jídel či jiného zboží s dovozem domů.
Kompletní přehled naleznete v § 1837 a § 1840 občanského zákoníku.