moneta logo
logo aisis

Podvody na klienty bank jsou na neustálém vzestupu

Česká bankovní asociace zveřejnila údaje, které poukazují na nárůst kyberútoků v bankovním sektoru na klienty bank. Za první tři čtvrtletí letošního roku počet peněz ukradený při kyberútocích v České republice překročil 1 miliardu Kč.

Na druhou stranu se bankám podařilo zachránit 4,5 miliardy Kč. Letos zatím bylo napadeno 65 774 klientů. To je v porovnání se stejným obdobím minulého roku nárůst o 35,8 %. Nejnáchylnější k podvodům jsou dle statistik kategorie lidí 18 až 35 let a také skupina 65+ let.

Každý je cílem kyberšmejdů

76 % respondentů uskutečněného výzkumu uvádí, že má zkušenost s kyberútokem nebo pokusem o něj. Mezi nejčastěji uváděné způsoby podvodných praktik uvedli emaily napodobující dopravce, poštu či slibující výhru a dědictví. Kromě emailů se lidé setkávali s pokusy o podvod na sociálních sítích, chatovacích aplikacích, v SMS zprávách a falešných telefonátech. Zajímavostí je, že policii nahlásilo takový pokus o podvod jen 12 % z těchto lidí. Cílem podvodníků je každý. Nejsou zaměřeni třeba jen na lidi s potenciálně větším zůstatkem na účtu.

Starý telefon je pozvánka pro podvodníky

U podvodů, jak jsme psali již dříve, je hlavní především ostražitost a chování potenciální oběti. Ta se musí podvodníkem nechat napálit. Dalším aspektem, jak uvádí společnost O2, je, že polovina jejich zákazníků používá mobilní telefon, který má starý operační systém, jenž již není podporován výrobcem. Tím se stává snadnějším cílem hackerů.

Online kybertest a soutěž pro školy

Jak jste na tom v oblasti odolnosti proti podvodníkům si můžete ověřit sami v online interaktivním kybertestu, který připravily ve spolupráci Česká bankovní asociace, Policie ČR a Národní úřad pro kybernetickou bezpečnost. V návaznosti na zjištěné informace z tohot testu Česká bankovní asociace chystá pro žáky vyšších ročníků základních škol online soutěž v testování úrovně znalostí v oblasti kyberbezpečnosti. Bližší informace o soutěži včetně přístupu do registrace pro školy se dozvíte na webové stránce zřízené pro tento účel CyberGame|ČBA.

Jak na prevenci

Útoky kyberšmejdů jsou stále dokonalejší a jejich metody se vyvíjí. Česká národní banka doporučuje sledovat zprávy, které jednotlivé banky zasílají svým klientům do internetového a mobilního bankovnictví a v nich informují o nejnovějších způsobech, kterými podvodníci cílí na své oběti. Banky se snaží těmito zprávami své klienty vzdělávat a poukazovat na nejnovější trendy v této trestné činnosti. Prevence je levnější pro všechny strany než následné řešení podvodů, kdy se většinou podvedený klient ani ke svým finančním prostředkům zpátky nedostane. Lidé stále například podceňují fakt, že podvodníci umí napodobit jakékoli telefonní číslo či email. Mezi dokola omílané zásady patří nikomu nesdělovat přístupové údaje k účtu, PIN, ověřovací SMS a neinstalovat do počítače software podstrčený podvodníky, který například umožňuje vzdálený přístup k vašemu počítači. Samozřejmostí je dobrý aktuální operační systém a antivirový program.

Rychlá a správná reakce může pomoct

Co dělat v takovém případě, kdy máte pocit, že není něco v pořádku? Hned kontaktujte svoji banku, zablokujte internetové nebo mobilní bankovnictví a platební karty. Pokuste se zastavit ještě nezpracované platby. Buďte rychlí, aktivní a dbejte pokynů vaší banky. V případě škody nebo pokusu o podvod následně volejte Policii ČR.

Banky se stále snaží zdokonalovat své systémy proti kyberšmejdům, avšak nejslabším článkem při podvodu je sám klient, který musí udělat chybu, často souběh více chyb, aby se podvodník k jeho penězům dostal. V takovém případě těžko žádat náhradu škody po bance. Zde je nutné, aby policie našla viníka, prokázala mu trestný čin, soud viníka uznal vinným a přikázal mu náhradu škody. Pokud má klient pocit, že nebylo vše v pořádku na straně banky může vyvolat řízení u finančního arbitra, které je zdarma a domáhat se náhrady škody u něj.

I kyberšmejdi již využívají umělou inteligenci

V rámci osvěty Česká národní banka sama vytvořila podvodné video, upozorňující na to, jak lehké a rychlé je dnes zneužití něčí podoby a hlasu k vylákání peněz. Chcete-li sledovat trendy podvodníků, sledujte Instagram či Facebook České národní banky.

Zdroj: Česká bankovní asociace, Česká národní banka

Robert Kočí
Robert Kočí
Je lektorem finanční gramotnosti. Učí finanční gramotnost a angličtinu na základní škole. Vzdělává lidi všech věkových kategorií v oblasti spotřebitelských práv. Je autorem několika publikací zaměřených na to, jak učit o osobních financích děti na základních školách. Absolvoval Právnickou fakultu MU v Brně obor Právní specializace a MBA studia obor Coaching, Mentoring and Leadership.

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Digitalizace v bankovnictví

Bankovnictví a finance prochází revolučními změnami díky rychlému nástupu digitalizace a technologických inovací. Digitální banky, nazývané také online banky nebo neobanky, mobilní platební aplikace...

Výhody a nevýhody pasivního investování

Pasivní investování si v posledních letech získává stále větší popularitu díky své jednoduchosti, nízkým nákladům a dlouhodobě solidním výnosům. Tento článek se zaměří na...

Úspory Čechů jako zajištění na důchod

Nedávno zveřejněný průzkum ukázal, že Češi patří mezi nejspořivější národy v rámci Evropské unie v poměru ke svým výdělkům. Míra úspor se zvýšila na úroveň 18...