V České republice začala fungovat služba, která umožňuje přijímat i posílat peníze bez znalosti čísla bankovního účtu. Nově k tomu postačí pouze telefonní číslo. Služba se nazývá Platba na kontakt a je určena fyzickým osobám včetně osob samostatně výdělečně činných.
Ke službě se musíte aktivně přihlásit registrací svého telefonního čísla přes svoji banku v internetovém nebo mobilním bankovnictví. Registr telefonních čísel spravuje Česká národní banka, která je garantem bezpečnosti Platby na kontakt.
Své telefonní číslo můžete spárovat pouze s jedním číslem účtu. K jednomu číslu účtu však může být přiřazeno více telefonních čísel. To zejména přivítají manželé mající společný bankovní účet. Telefonní čísla, která lze ve službě využívat, musí mít českou či slovenskou předvolbu tedy +420 nebo +421.
Platby na telefonní číslo jsou omezeny pouze na převody mezi tuzemskými bankovními účty a s limitem 5000 Kč. Dále musí jít o účty vedené v českých korunách. Službu můžete kdykoli zrušit. Případně pokud po dobu 6 měsíců není váš bankovní účet vyhledáván pomocí telefonního čísla nebo vůči telefonnímu číslu nejsou prováděny platby, musíte potvrdit, že chcete službu i nadále zachovat.
Z průzkumu České bankovní asociace vyplývá, že se Platbu na kontakt chystá využívat skoro dvě třetiny lidí. Jejím cílem je eliminovat omyly v zadávání čísel účtů. Zdá se, že vypisování telefonního čísla místo čísla účtu může vést ke snížení chybovosti při odesílání plateb. V zahraničí fungují podobné služby především ve spojení s emailem. Zde je možná cesta do budoucna pro rozšíření služby i u nás.
V první vlně se k Platbě na kontakt připojilo šest bank a to Air Bank, Česká spořitelna, ČSOB, Fio banka, Komerční banka a Raiffeisenbank. Klienti MONETA Money Bank a UniCredit Bank si počkají do příštího roku. Ostatní banky se zatím ke službě staví rezervovaně.