moneta logo
logo aisis

Operativní leasing

Pokud člověk netrvá na tom, že automobil, ve kterém jezdí, musí nutně vlastnit, je pak zajímavou alternativou operativní leasing. Pojďme se na tento čím dál populárnější produkt podívat zblízka. Nejprve je dobré uvést, že leasing je anglické slovo označující „pronajímání“. A to je základní podstatou tohoto produktu. Jde o dlouhodobý nájem vozu zpravidla od jednoho do čtyř let.

U klasického leasingu nazývaného finanční klient splácí vůz, který se stává jeho majetkem po zaplacení všech splátek leasingu. Operativní leasing je jen pronájmem vozu a klient platí jeho nájem nebo chcete-li půjčovné.  Vůz je po celou dobu v majetku leasingové společnosti a na konci smlouvy jí klient vůz vrací. Součástí plateb je i havarijní pojištění a pojištění odpovědnosti z provozu vozidla lidově řečeno „povinné ručení.

Operativní leasing je způsob, jak jezdit neustále v novém autě, aniž by k tomu člověk potřeboval větší obnos peněz. Pojďme se podívat na jednotlivé parametry, které by měl každý, kdo zvažuje využít operativní leasing, brát v úvahu.

Cena vozu

Od pořizovací ceny vozu se odvíjí cena nájmu, tedy měsíční splátka operativního leasingu. Tato částka by měla leasingové společnosti pokrýt ztrátu hodnoty vozu za dobu nájmu a její zisk.

Počet najetých kilometrů

Dalším parametrem, který ovlivňuje výši splátky je nájezd kilometrů. Čím vyšší je, tím je nájem vozu dražší. Vůz s méně najetými kilometry, který se leasingové společnosti vrátí na konci nájmu, má vyšší hodnotu a ta ho následně i lépe prodá. Překročení horní hranice povoleného nájezdu znamená pro klienta další náklady navíc.

Pojištění

Nemalou součástí ceny za operativní leasing je také cena pojištění. Ta se u havarijního pojištění odvíjí především od pořizovací ceny vozu. Vliv má také spoluúčast. Levnější bude pojištění s 5% spoluúčastí od té s 1%.

Volitelné položky

Nabídky jednotlivých společností se mohou lišit v ceně i díky různým položkám, které jsou nebo nejsou ve splátce zahrnuty. Standardně bývá v základu zahrnuta silniční daň. Jinak je tomu ovšem například se sadou zimních pneumatik, a k nim doplňkové služby, jako jsou přezutí či jejich uskladnění. Některé nabídky obsahují již uhrazenou dálniční známku a v případě pronájmu nad 12 měsíců i předplacený povinný servis.

Na operativní leasing si můžete dnes pořídit téměř všechny značky, které jsou na trhu s automobily, a to i ty luxusní pro náročnější klientelu. Co se týče účelu využití je opět nabídka také pestrá od malých vozů, až po velká SUV či manažerské vozy.

Při sjednávání leasingu si klient může nakonfigurovat vůz dle svého přání. Jde o motorizaci, barvu a úroveň výbavy, typ kol a další. Pak však musíte počítat s tím, že váš vůz půjde teprve do výroby a vy budete jezdit za několik měsíců v tom lepším případě. U některých i běžných značek není neobvyklá dodací lhůta delší než 12 měsíců. Samozřejmě je možné vybrat si z nabídky skladových vozů. Zde může být celý proces uzavření smlouvy o operativním leasingu a převzetí vozu vyřízen do týdne.

Výhodou operativního leasingu je i to, že zůstává v majetku leasingové společnosti a veškeré administrativní úkony tak pro klienta odpadají.

A vyplatí se operativní leasing? Zkuste si to spočítat.

Vezměte pořizovací cenu vašeho současného vozu a od ní odečtěte jeho současnou hodnotu. Započítejte pojistné, opravy, servisy, pneumatiky, technické kontroly a případné administrativní poplatky. To vše za celou dobu vlastnictví vozu. Částku, která vám vyjde vydělte počtem měsíců, které vůz vlastníte a uvidíte kolik vás opravdu stojí každý měsíc. Porovnejte tuto částku s měsíční splátkou operativního leasingu.

Mějte na paměti, že díky operativnímu leasingu vůz například za 24 měsíců vrátíte a dostanete hned další nový vůz. Odpadá tedy potřeba dalších finančních prostředků, které si při vlastnictví vozu již šetříte na jeho obměnu po letech.

Jednotlivé nabídky leasingových společností můžete prozkoumat na internetu. Nabídka je široká. Vždy si pozorně přečtěte smlouvu. Vezměte si její návrh domů. k prostudování. V případně nejasností se doptejte či poraďte.

Robert Kočí
Robert Kočí
Je lektorem finanční gramotnosti. Učí finanční gramotnost a angličtinu na základní škole. Vzdělává lidi všech věkových kategorií v oblasti spotřebitelských práv. Je autorem několika publikací zaměřených na to, jak učit o osobních financích děti na základních školách. Absolvoval Právnickou fakultu MU v Brně obor Právní specializace a MBA studia obor Coaching, Mentoring and Leadership.

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Digitalizace v bankovnictví

Bankovnictví a finance prochází revolučními změnami díky rychlému nástupu digitalizace a technologických inovací. Digitální banky, nazývané také online banky nebo neobanky, mobilní platební aplikace...

Podvody na klienty bank jsou na neustálém vzestupu

Česká bankovní asociace zveřejnila údaje, které poukazují na nárůst kyberútoků v bankovním sektoru na klienty bank. Za první tři čtvrtletí letošního roku počet peněz ukradený...

Výhody a nevýhody pasivního investování

Pasivní investování si v posledních letech získává stále větší popularitu díky své jednoduchosti, nízkým nákladům a dlouhodobě solidním výnosům. Tento článek se zaměří na...