Každý spotřebitel má právo na finanční odškodnění jako kompenzaci za zpožděný let. Rozhodující pro jeho přiznání je zpoždění po příletu do cílové destinace. To musí být alespoň tříhodinové. Při takovém zpoždění je pak dále určující, jakou vzdálenost jste letěli. Od toho se odvíjí výše náhrady.
do 1500 km – 250 eur za osobu
nad 1500 km do 3500 km – 400 eur za osobu
nad 3500 km – 600 eur za osobu
K vznesení nároku na finanční odškodnění potřebujete znát číslo letu a mít palubní lístek. Ten alespoň ofocený.
Tato pravidla pro kompenzace za zpožděný let platí pro letecké společnosti z Evropské unie a případně i ty dopravce ze zemí mimo Evropskou unii, pokud odlétají z letiště na území Evropské unie.
Ne za všech okolností máte nárok při zmíněném zpoždění na náhradu škody. Výjimkami jsou především nepřízeň počasí, živelná pohroma, omezení letového provozu a stávka.
Na trhu existuje mnoho společností, které se za odměnu zabývají pomocí s vymáháním náhrad za zpožděný let. Komunikace s nimi probíhá zpravidla jednoduše přes internet.
Pokud je let zpožděn o dvě hodiny a více, máte také nárok na občerstvení zdarma. U letů delších než 1500 km jde o tři hodiny a letů nad 3500 km o čtyři hodiny.
V případě, kdy je let natolik zpožděn, že je přesunut na další den, má spotřebitel právo na ubytování zdarma včetně dopravy na letiště a zpět.
Nárok na ubytování a stravu při zpoždění letu vzniká za všech okolností. Nezáleží na příčině zpoždění.