moneta logo
logo aisis

Jak se Češi starají o finanční gramotnost svých dětí

Průzkum agentury Perfect Crowd pro Asociaci pro kapitálový trh České republiky zjišťoval, jestli Češi sami vzdělávají své děti v oblasti osobních financí a jakým způsobem je vedou k finanční gramotnosti.

Finanční gramotnost v rodinách

Z průzkumu vyplývá, že 18 % lidí s dětmi téma peněz vůbec neřeší. Jako nejčastější důvody uvedli očekávání, že se o finanční gramotnost jejich potomků postará škola. Dále část rodičů říká, že finanční gramotnost pro ně není téma, kterým by se měli zabývat. Jsou i tací, kteří tvrdí, že jejich děti si potřebné informace obstarají sami. 8 % lidí uvádí, že své znalosti nepovažují za dostatečné, aby je mohli svým dětem předávat.

Na druhé straně 82 % rodičů doma společně se svými dětmi finance probírá. Čtvrtina lidí to dělá dokonce pravidelně a klade na finanční gramotnost důraz. Nejčastěji jsou to ovšem vysokoškoláci. Téma finanční gramotnosti je pro lidi důležité úměrně s tím, jakého stupně vzdělání sami dosáhli. Bohužel právě u potenciálně nejrizikovějších skupin dětí rodičů s nízkým vzděláním je finanční gramotnost podceňována. Dvě třetiny lidí se základním vzděláním vůbec finance se svými dětmi neřeší.

Jaká témata se v rodinách probírá

Nejčastěji řeší lidé se svými dětmi téma ceny peněz a jakou dá námahu peníze vydělat. Následují témata, jako jsou šetření, výhodné nákupy a různé způsoby placení. Na druhém konci zájmu je zhodnocování a investování peněz. Snad i proto, že stále mnoho Čechů v této oblasti tápe a nevěří si.

Nejlepší je praxe

Děti se učí finanční gramotnosti i tím, že mohou v reálném životě nakládat s finančními prostředky, Nejtypičtěji prostřednictvím kapesného, které dává svým nezletilým dětem 80 % rodičů. Z jiného průzkumu tentokrát Partners Banky vyplývá, že děti do osmnácti let dostávají kapesné v průměru 700 Kč. Se zvyšujícím se věkem a přechodem na střední a následně vysokou školu výše kapesného roste. U těch, co pokračují v dospělosti ve studiu se částka zvyšuje až na v průměru 2800 Kč.  Třetina rodičů podmiňuje kapesné dobrým prospěchem ve škole nebo pracemi v domácnosti. Více než polovina rodičů uvedla, že výše kapesného je pevně daná.

Dalším praktickým krůčkem k finanční gramotnosti je umožnit dětem pracovat i s vlastním účtem. 57 % rodičů zřizuje svým dětem bankovní účet mezi šestým a sedmnáctým rokem věku a umožňuje jim zároveň využívat platební kartu. 90 % z nich pak využívá k účtu i mobilní aplikaci. Zcela nebo alespoň z části využívá 51 % rodičů právě bankovní účet k zasílání kapesného bezhotovostně.

Zdroj: AKAT ČR, Partners Banka

Robert Kočí
Robert Kočí
Je lektorem finanční gramotnosti. Učí finanční gramotnost a angličtinu na základní škole. Vzdělává lidi všech věkových kategorií v oblasti spotřebitelských práv. Je autorem několika publikací zaměřených na to, jak učit o osobních financích děti na základních školách. Absolvoval Právnickou fakultu MU v Brně obor Právní specializace a MBA studia obor Coaching, Mentoring and Leadership.

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Digitalizace v bankovnictví

Bankovnictví a finance prochází revolučními změnami díky rychlému nástupu digitalizace a technologických inovací. Digitální banky, nazývané také online banky nebo neobanky, mobilní platební aplikace...

Podvody na klienty bank jsou na neustálém vzestupu

Česká bankovní asociace zveřejnila údaje, které poukazují na nárůst kyberútoků v bankovním sektoru na klienty bank. Za první tři čtvrtletí letošního roku počet peněz ukradený...

Výhody a nevýhody pasivního investování

Pasivní investování si v posledních letech získává stále větší popularitu díky své jednoduchosti, nízkým nákladům a dlouhodobě solidním výnosům. Tento článek se zaměří na...