Průzkum agentury Perfect Crowd pro Asociaci pro kapitálový trh České republiky zjišťoval, jestli Češi sami vzdělávají své děti v oblasti osobních financí a jakým způsobem je vedou k finanční gramotnosti.
Finanční gramotnost v rodinách
Z průzkumu vyplývá, že 18 % lidí s dětmi téma peněz vůbec neřeší. Jako nejčastější důvody uvedli očekávání, že se o finanční gramotnost jejich potomků postará škola. Dále část rodičů říká, že finanční gramotnost pro ně není téma, kterým by se měli zabývat. Jsou i tací, kteří tvrdí, že jejich děti si potřebné informace obstarají sami. 8 % lidí uvádí, že své znalosti nepovažují za dostatečné, aby je mohli svým dětem předávat.
Na druhé straně 82 % rodičů doma společně se svými dětmi finance probírá. Čtvrtina lidí to dělá dokonce pravidelně a klade na finanční gramotnost důraz. Nejčastěji jsou to ovšem vysokoškoláci. Téma finanční gramotnosti je pro lidi důležité úměrně s tím, jakého stupně vzdělání sami dosáhli. Bohužel právě u potenciálně nejrizikovějších skupin dětí rodičů s nízkým vzděláním je finanční gramotnost podceňována. Dvě třetiny lidí se základním vzděláním vůbec finance se svými dětmi neřeší.
Jaká témata se v rodinách probírá
Nejčastěji řeší lidé se svými dětmi téma ceny peněz a jakou dá námahu peníze vydělat. Následují témata, jako jsou šetření, výhodné nákupy a různé způsoby placení. Na druhém konci zájmu je zhodnocování a investování peněz. Snad i proto, že stále mnoho Čechů v této oblasti tápe a nevěří si.
Nejlepší je praxe
Děti se učí finanční gramotnosti i tím, že mohou v reálném životě nakládat s finančními prostředky, Nejtypičtěji prostřednictvím kapesného, které dává svým nezletilým dětem 80 % rodičů. Z jiného průzkumu tentokrát Partners Banky vyplývá, že děti do osmnácti let dostávají kapesné v průměru 700 Kč. Se zvyšujícím se věkem a přechodem na střední a následně vysokou školu výše kapesného roste. U těch, co pokračují v dospělosti ve studiu se částka zvyšuje až na v průměru 2800 Kč. Třetina rodičů podmiňuje kapesné dobrým prospěchem ve škole nebo pracemi v domácnosti. Více než polovina rodičů uvedla, že výše kapesného je pevně daná.
Dalším praktickým krůčkem k finanční gramotnosti je umožnit dětem pracovat i s vlastním účtem. 57 % rodičů zřizuje svým dětem bankovní účet mezi šestým a sedmnáctým rokem věku a umožňuje jim zároveň využívat platební kartu. 90 % z nich pak využívá k účtu i mobilní aplikaci. Zcela nebo alespoň z části využívá 51 % rodičů právě bankovní účet k zasílání kapesného bezhotovostně.
Zdroj: AKAT ČR, Partners Banka