Co se týče peněz, nejdeme dětem zrovna příkladem. Příběhy lidí, kteří se zadlužili až po uši anebo jinak neukočírovali své finance, neberou konce. S finanční gramotností jsou Češi na štíru. Řešením je učit se zacházet s penězi už od dětství. A klidně už ve školce.
Mám čtyři penízky, ale na panenku mi to nestačí.
Když počkám do zítřka, dostanu od paní učitelky další čtyři a budu si ji moct koupit. Anebo si půjčím od Pepy, který si dnes nic kupovat nechce. A zítra mu to vrátím,“ přemýšlí nahlas pětiletá Barborka. Nová hra ve školce ji baví. A nenápadně se přitom učí, jak zacházet s penězi.
Na obchod jsme si hráli jako malí všichni, ještě si vybavuju cinkání plechové pokladny. Tohle je v podstatě jen sofistikovanější způsob. Česká verze metodiky Aflatot vzdělávacího programu Rozumíme penězům, která je nově k dispozici mateřským školkám, nabízí podobných her a cvičení mnohem víc.
MÁ DÁTI DAL
Co uděláte, když vám dojdou peníze na účtu? Zajdeme si k bankomatu! I takové odpovědi padaly při průzkumu finanční gramotnosti českých dětí. Kde se stala chyba? Možná u vás. Pokud děti neznají hodnotu peněz, musely to někde pochytit -nebo spíš neměly možnost dozvědět se o světě financí alespoň to základní. Učili jste je to?
Statistiky rodinných krachů svědčí o tom, že finance jsou leckdy španělskou vesnicí i pro dospělé. „Každý pátý Čech nemá představu o tom, k čemu slouží finanční plán. Téměř třetina domácností si nevytváří finanční rezervy. Skoro čtyři pětiny obyvatel spoléhají na to, že v důchodovém věku se o ně postará stát,“ říká průzkum České bankovní asociace. Změnit by to už za pár let mělo zavedení výuky finanční gramotnosti na základních a středních školách, která je povinná od roku 2013. Odborníci ale tvrdí, že začít se může už mnohem dřív. Dětem ve školce sice těžko vysvětlíte rozpočet či finanční plán, ale můžete jim vštěpit základy.
SELSKÉ POČTY
Už čtyřleté dítě dokáže pochopit, že když si něco půjčí, musí to vrátit. A to i v případě peněz. Tedy, když mu to vysvětlí rodiče. Jenže ti by mnohdy potřebovali sami pár lekcí o hospodaření s penězi. I proto se od letoška objevila výuka finanční gramotnosti už ve školkách. Pilotní testování programu proběhlo na čtyřech desítkách mateřských škol, kde se pod dohledem učitelek děti učily prostřednictvím papírků s puntíky a čísly platit za zboží v prodejně.
„Nejdříve se učí, že člověk dá peníze a dostane za ně zboží bez uvádění ceny. Ale když mají děti k číslicím i grafickou podobu, tak to zvládnou. Počítat je neučíme, ale přirozeně to zvládají i malé děti,“ popisuje ředitelka jedné z těchto školek Věrtelářová.
A CO DOSPĚLÍ?
„Stále častější zadlužování či nárůst exekucí patří k nejpalčivějším problémům, s nimiž se Češi potýkají.
Mnohdy mají totiž omezené znalosti finančních produktů, nečtou smlouvy nebo si nevedou přehled o příjmech a výdajích,“ říká Stanislava Křížová, manažerka projektu Rozumíme penězům. Programem prošlo za devět let přes 2500 pedagogů a bylo proškoleno více než 16 000 žáků.
Školy dnes podle osnov musí naplnit vzdělávací program, který stanoví cíle, či chcete-li výstupy, které by měli žáci z oblasti finanční gramotnosti na základní škole zvládnout.
Není určeno, v jakém ročníku (pouze se rozlišuje první a druhý stupeň) ani v jakém předmětu se daným dovednostem mají děti učit.
„Je důležité, aby výuka byla provázaná s reálným životem, aby nabízela žákům praktické situace spojené s jejich zkušenostmi,“ říká spoluautor sbírky úloh Robert Kočí. Cílem celého nového způsobu uvažování o financích není podpora konzumního způsobu života. Učitel žáky neučí, jak vydělávat peníze nebo dosahovat co největšího zisku a podle toho hodnotit správnost rozhodnutí.
Jde především o to, aby se děti při cestě za svými sny nedostávaly do problémů kvůli neznalosti. Kde se rozhazuje bez rozmyslu a s penězi se nenakládá rozumně, tam se dítě těžko naučí rozlišovat mezi tím, co je důležité a má smysl do toho investovat, a tím, co nemá hlubší hodnotu.
Děti a peníze
1. Učte je myslet na budoucnost
Spořit se dá už odmalinka. Od věku 8-10 let je můžete učit dávat si konkrétní cíle. Například šetřit na vysněnou u hračku. Stanovte časový horizont a společně s dítětem úspory pravidelně vyhodnocujte. Děti jsou netrpělivé a při čekání na cíl jim pomůže motivace. Můžete jim například nabídnout bonus za každou stokorunu.
2. Zřiďte jim vlastní účet
Při jeho výběru je třeba sledovat, zda splňuje vaše standardy. Zde přichází ideální čas na vysvětlení, jak funguje vyúčtování a placení. Můžete dítě zapojit do některých rozhodnutí ohledně výdajů domácnosti, díky čemuž si zvykne na porovnávání nákladů a přínosů různých výdajů.
3. Vysvětlete jim, jak investovat
Jakmile vaše děti pochopí princip úspor, můžete je začít učit o investování. Mnozí rodiče pokládají za skvělý dárek například akcie v dobře zavedené společnosti. Může to být báječný způsob, jak u dětí zasadit semínko podnikatelského ducha. Investiční účty dětí většinou spravují rodiče. Pokud je však účet on-line, rodiče mohou nechat děti podílet se na simulacích na akciových trzích v portfoliu, které si mohou společně sestavit.
4. Pomozte jim k vlastnímu výdělku
Když jsou děti dost staré, přichází čas na brigády. To jim dá jasnou představu o hodnotě každé koruny. Děti by se měly naučit rozeznat opravdový přínos dlouhodobého plánování, které využijí při plánování svých prvních velkých výdajů, jako je např. na školné.
Vlasta | 4.11.2015 | Rubrika: Peníze | Strana: 30 | Autor: MARTINA HÁCHOVÁ | Téma: GE Money – strategie, rozhovory, citace