Prostřednictvím této lekce si žáci znovu připomenou jednotlivé položky rozpočtu domácnosti. Zaměří se hlavně na ty, které se nějak dotýkají nákladů na bydlení. Uvědomí si přitom, které položky rozpočtu jsou zbytné a nezbytné, které můžeme nebo nemůžeme ovlivnit svým vlastním finančním rozhodováním.
Situace, kterou řeší, je vede i k posouzení životních podmínek své modelové domácnosti. Kladou si tyto otázky:
- Jak bydlíme?
- Jaké zdroje energie používáme?
- V jakých položkách se nás ohlášené zdražení bude dotýkat?
Studijní materiály nabízejí žákům např.:
- porozumět výhodám a nevýhodám různých zdrojů energie
- různých typů vytápění nebo osvětlení
- kritériím posuzování kvality domácích elektrospotřebičů atd.
Mohou pracovat s porovnáním ekonomických i ekologických hledisek, okamžitých i dlouhodobých výhod, porovnáním priorit jednotlivých potřeb.
Z hlediska finančních produktů a služeb je zde příležitost k tématu platební styk:
- hotovostní a bezhotovostní platby
- trvalé příkazy
- inkaso
- SIPO
Přesahy do Rámcového vzdělávacího programu a Standardů finanční gramotnosti
Vzdělávací oblasti (obory):
Člověk a příroda, Matematika a její aplikace, Člověk a společnost, Jazyk a jazyková komunikace, Informační a komunikační technologie, Environmentální výchova, Environmentální výchova
Výchova demokratického občana, Osobnostně sociální výchova, Mediální výchova
Výstupy žáka:
Navazuje a podporuje pozitivní vztahy ve skupině, identifikuje se s rolí ve skupině
Analyzuje aktuální stav rozpočtu domácnosti, logicky odvozuje úsporná opatření
Posuzuje návrhy na řešení finanční situace zvýšení nákladů na bydlení
Zpracuje odborný text týkající se úspor nákladů na bydlení, prezentuje své návrhy, argumentuje, učí druhé
Kriticky vyhodnotí návrhy na úsporná opatření
Vytvoří kalkulaci zvýšení nákladů na bydlení, navrhne úpravu rozpočtu v položkách výdajů i příjmů, navrhne odpovídající úsporná opatření
Reflektuje svou práci ve skupině
Zosobní získané poznatky do svého skutečného života