Plánování dovolené je pro žáky tématem příjemným, známým, blízkým a dostatečně atraktivním. Mohou uplatnit nejen skutečné vědomosti z oboru:
- zeměpisu
- dějepisu
- přírodopisu
- informatiky
- osobní životní zkušenosti z cestování
- svou fantazii, představy a velká přání
Porovnávají své názory z pozice fiktivní role ve skupině, argumentují, naslouchají názorům ostatních. Ke konečnému řešení dochází dohodou mezi všemi členy modelové domácnosti.
Z hlediska finančních produktů a služeb je zde příležitost seznámit se s různými formami spoření a jejich zúročování. V širších souvislostech se nabízí i:
- produkty pojištění
- slevy
- kontokorent
- kreditní karta
- spotřebitelský úvěr
Přesahy do Rámcového vzdělávacího programu a Standardů finanční gramotnosti.
Vzdělávací oblasti (obory):
Jazyk a jazyková komunikace, Informační a komunikační technologie, Matematika a její aplikace, Člověk a společnost, Člověk a příroda, Umění a kultura, Osobnostně sociální výchova, Mediální výchova, Multikulturní výchova
Výstupy žáka:
- Formuluje své osobní představy, porovná je s představami ostatních, plánuje v roli
- Komunikuje, spolupracuje, naslouchá druhým, diskutuje, argumentuje
- Vymezí pojmy související s tématem dovolená, třídí je podle různých kritérií
- Odvodí souvislosti mezi plánováním dovolené a finanční gramotností
- Analyzuje text, tvoří klíčové otázky, nachází souvislosti jevů
- Vysvětlí podstatu půjčování peněz, porovná kritéria pro výběr finanční půjčky, spočítá skutečnou cenu půjčených peněz
- Zodpovědně se rozhoduje při výběru služeb, stanoví si kritéria výběru, zvažuje a porovnává možnosti řešení
- Kalkuluje náklady spojené se zvoleným řešením
- Navrhne způsoby navýšení příjmů nebo snížení výdajů v rozpočtech modelových domácností
- Zpracuje a prezentuje strukturovaný záznam
- Zobecní zásady zodpovědného rozhodování, objasní jejich podstatu
- Propojuje smysluplně poznatky různých oborů a osobní životní zkušenosti