moneta logo
logo aisis

Konec falešných slev v obchodech

Ve všech typech obchodů od kamenných až po ty internetové se již nesetkáte se slevami, které neodpovídají skutečnosti. Obvyklá praxe některých obchodníků, kteří počítali slevu z ceny, za kterou zboží prodávali před několika lety, z cen doporučených výrobcem nebo dokonce z cen, za které produkt nikdy neprodávali, končí. Na svědomí to má novela Zákona o ochraně spotřebitele, která je účinná od 6. ledna 2023.

Pravidla uvádění slev

Údaje o slevě budou muset nově obchodníci vypočítat z nejnižší ceny, za kterou zboží opravdu prodávali v posledních 30 dnech před poskytnutím slevy. Toto pravidlo zabrání prodejci uměle navýšit cenu a následně z ní slevu poskytovat. Nové pravidlo se použije, i pokud nepůjde o slevu na konkrétní výrobek, ale například také o slevu obecnou, na určitou oblast produktů nebo dokonce na celý sortiment v obchodě.

Zlevněné zboží musí obchodník řádně označit tím, že uvede předchozí cenu, ze které je sleva počítána. Není podstatné, jak je sleva označena slovně. Může jít o „akci“, „Black Friday“, „zaváděcí ceny“ nebo „speciální nabídku“.

Pokud je výrobek nabízen k prodeji po dobu kratší než 30 dnů a je na něj již poskytována sleva, uvede se nejnižší cena v rozmezí od začátku prodeje až po počátek poskytování slevy.

Zvyšuje-li obchodník slevu postupně, bude uvádět původní cenu tu, která byla nejnižší v posledních 30 dnech před započetím první slevy.

A co když na falešnou slevu naletíte? Zákon vám dává právo na odstoupení od smlouvy ve lhůtě 90 dnů od uzavření kupní smlouvy nebo máte právo požadovat přiměřené snížení ceny.

Výjimky z pravidel

Nově stanovená pravidla obchodník nemusí uplatňovat při poskytování slevy z důvodu zhoršení jakosti zboží nebo vady na zboží, případně pokud poskytuje slevu v rámci věrnostního programu. Výjimku má také rychle se kazící zboží, zboží s krátkou dobou spotřeby nebo před koncem doby spotřeby, kam patří především potraviny.

Jak to bude vypadat v praxi

Příklad 1

Obchodník nabízí zboží za 999 Kč a následně po nějaké době za 799 Kč v rámci Black Friday. Musí tedy uvést i původní cenu 999 Kč. Po konci akce vrátí cenu zpátky na 999 Kč. Ve výprodeji po Vánocích po dalších 14 dnech vrátí cenu na hodnotu 799 Kč, kde byla při Black Friday. V takovém případě nemůže cenu po Vánocích prezentovat jako slevu.

Příklad 2

Obchodník nabízí zboží za 999 Kč a následně po nějaké době za 799 Kč v rámci Black Friday. Tuto cenu ponechá a následně po 14 dnech ještě po Vánocích zlevní na 699 Kč. Jelikož slevu nepřerušil a postupně dále zlevňuje, může dále uvádět původní cenu 999 Kč, ze které je poskytována sleva.

Příklad 3

Obchodník nabízí zboží za 999 Kč a následně po nějaké době za 799 Kč. Toto neprezentuje jako slevu. Jen zboží přecení. Za další týden v rámci Black Friday zboží prodává za 699 Kč. Cenu, kterou musí uvést jako původní je 799 Kč, jelikož byla nejnižší v posledních 30 dnech.

Robert Kočí
Robert Kočí
Je lektorem finanční gramotnosti. Učí finanční gramotnost a angličtinu na základní škole. Vzdělává lidi všech věkových kategorií v oblasti spotřebitelských práv. Je autorem několika publikací zaměřených na to, jak učit o osobních financích děti na základních školách. Absolvoval Právnickou fakultu MU v Brně obor Právní specializace a MBA studia obor Coaching, Mentoring and Leadership.

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Digitalizace v bankovnictví

Bankovnictví a finance prochází revolučními změnami díky rychlému nástupu digitalizace a technologických inovací. Digitální banky, nazývané také online banky nebo neobanky, mobilní platební aplikace...

Podvody na klienty bank jsou na neustálém vzestupu

Česká bankovní asociace zveřejnila údaje, které poukazují na nárůst kyberútoků v bankovním sektoru na klienty bank. Za první tři čtvrtletí letošního roku počet peněz ukradený...

Výhody a nevýhody pasivního investování

Pasivní investování si v posledních letech získává stále větší popularitu díky své jednoduchosti, nízkým nákladům a dlouhodobě solidním výnosům. Tento článek se zaměří na...