moneta logo
logo aisis

Nahlédnutí do metodiky I. stupně ZŠ

Jak zatraktivnit finanční gramotnost pro žáky prvního stupně? Jak probudit zájem a zvědavost na téma peněz, které často bývá tématem tabu v rodinách? Jak zapojit děti do hledání vlastních odpovědí na běžné finanční otázky a životní situace? Hlavně hravě a zábavně!

Proto jsme pro Vás v Rozumíme penězům připravili v roce 2022 novou metodiku „Inspirace pro výuku finanční gramotnosti“, která nabízí případové studie s pracovními listy. Neváhejte se inspirovat a využívat akčních úkolů a aktivity, které děti baví.

Pro I. stupeň ZŠ můžete vybírat z 6 témat:

  • Co si žáci představují pod obratem „peníze“, se učitelé dozví při tvoření myšlenkové mapy o penězích.
  • Příběh mince podporuje dokonce i čtenářskou gramotnost. Navíc žáci zjistí, proč se penězům říká oběživo.
  • Jak moc náročný je výměnný obchod si žáci vyzkouší na vlastní kůži, což jim pomůže lépe pochopit evoluci peněz.
  • Ve hře na bankomat se žáci seznámí nejen o platební kartě, ale i o bezpečnějším placení prostřednictvím mobilní aplikace.
  • Finanční plán jednodenního výletu učí žáky základům dobrého organizátora, orientovat se v jízdním řádu a dohledávání dalších důležitých informací na internetu.
  • Jak vzniká cena zboží si žáci vyzkouší ve hře na business. Čemu dáte přednost? Cenotvorbě na sliz, zmrzlinu nebo domácí modelínu? Výběr můžete nechat na žácích.

Kdy začít s výukou finanční gramotnosti na školách?

Není třeba čekat, již od první třídy se děti zajímají o penízky. Rády si hrají na obchod. Rády napodobují rodiče, kteří platí kartou, mobilem, hodinkami nebo dokonce prstenem. Rády pokládají zvídavé otázky: „A proč?“ Dopřejte svým školáčkům pocit důležitosti, že se již dnes mohou začít vzdělávat v oblasti peněz.

Umožněte svým žákům pochopit evoluci peněz, co jsou to elektronické peníze, zažít starosti při plánování krásného výletu, pochopit systém tvoření ceny zboží a nahlédnout tím pod pokličku podnikatelů. Není nic krásnějšího než úžas v dětských očích, když zažívají svůj vlastní „AHA“ moment.

Metodika „Inspirace pro výuku finanční gramotnosti“ nabízí velmi podrobný metodický postup. Pro představu vám poskytujeme celou ukázku tématu – Příběh mince. Pedagogům také nabízíme možnost přihlásit se na naše semináře zaměřené na metodiku výuky i osobní finanční gramotnost. Cyklus tří jednodenních seminářů pro pedagogy I. stupně začíná 23. března 2023.

Metodika nabízí aktivity i pro II. stupeň ZŠ. Neváhejte se s nimi seznámit v článku Nahlédnutí do metodiky II. stupně ZŠ.

Účastníkům našich kurzů nabízíme registraci do Klubu Rozumíme penězům, ve kterém najdou celou metodiku v online podobě a zdarma.

Celý článek s proklikem na kompletní metodiku je přístupný jen přihlášeným uživatelům.
Pro pokračování ve čtení se PŘIHLAŠTE NEBO ZAREGISTRUJTE
Veronika Kalátová
Veronika Kalátová
Je konzultantka, mentorka a lektorka finančního vzdělávání. Je autorkou projektu Finanční zralost (www.financnizralost.cz). Veronika má více jak 25 let zkušenost ve finančním světě. Absolvovala MBA Finančního poradenství a pojišťovnictví na Ústavu práva a právní vědy a je držitelkou prestižního titulu EFA (European Financial Advisor).

Další články autora

Podobné články

Nejnovější

Osobní bankrot

O exekucích obyvatel České republiky jsme již psali v článku Exekuce v ČR. Pokud dluhy člověku přerostou přes hlavu a valí se na něj exekuce,...

Rozdíly ve finanční gramotnosti mezi ženami a muži

Genderové rozdíly ve finanční gramotnosti jsou realitou nejen v zahraničí, ale také v České republice. Podle průzkumů má více než třetina české populace nízkou...

Podpora v nezaměstnanosti v roce 2025

Nezaměstnanost v České republice je dlouhodobě nízká. Dle údajů Eurostatu dosahuje výše 2,8 %, což z nás v rámci EU dokonce činí zemi s nejnižší nezaměstnaností. Zde nutno...