Plánujete dovolenou v zahraničí, a ještě jste si nezrušili na vašich platebních kartách službu DCC? Je nejvyšší čas to udělat, jinak se vám dovolená může prodražit více jak o 10 %.
Služba DCC pochází z anglického obratu „Dynamic Currency Conversion“ (Dynamická konverze měny) a váže se na možnost platit debetní nebo kreditní kartou v měně karty (tedy v české koruně) u zahraničních obchodníků nebo při výběru ze zahraničního bankomatu tzv. ATM.
Hezky vypadající služba, která je ale pro klienta extrémně nevýhodná. Tato služba DCC, konverze cizí měny na českou, nabízí kurz, který je výrazně méně výhodný než kurz poskytovaný vaší bankou! V zahraničí vždy plaťte a vybírejte z bankomatů v originální měně – v měně toho státu!
V případě, že vám obchodník sám nastaví DCC službu a vy si toho nevšimnete, můžete v přepočtu zaplatit i přes 10 % víc, než je cena zboží. Následné reklamace jsou obvykle neúspěšné, neboť na stvrzence je uvedeno, že jste o nabídnutém kurzu byli informováni, a že jste s ním souhlasili.
JAK SE BRÁNIT?
- Některé banky (Česká spořitelna, mBank, Fio banka, Raiffeisenbank) umožňují tuto službu blokovat přímo v nastavení platebních karet v internetovém bankovnictví či mobilní aplikaci. Pak se již nemusíte obávat, že vám obchodník/ATM službu naúčtuje. Obchodník ji i přesto nabídnout může, ale neuspěje, když je služba blokovaná. Jak službu zablokovat si můžete přečíst zde.
- Jestliže službu DCC v nastavení internetového bankovnictví nevidíte, informujte se u své banky, zda je možné u vlastněných karet tuto službu blokovat.
Neumožňuje-li banka službu DCC blokovat:
- Před platbou u pokladny si vždy vyžádejte platbu v domácí měně. Pokud již byl obchod uskutečněn, požádejte o storno platby.
- U ATM volte výběr vždy bez konverze (without conversion), bez garantovaného kurzu (without guaranteed course) – vyhýbejte se volbě, když je uvedena už konkrétní částka v korunách!