Cíl: Žáci se učí prezentovat vlastní postoje k zadlužování, argumentovat a přijímat argumenty druhých.
Časová náročnost: 30 minut
Typ činnosti: diskusní aktivita
Pomůcky: kartička s nápisem ANO, kartička s nápisem NE, izolepa
Postup:
Učitel si připraví ve třídě kartičky s nápisy ANO a NE a připevní je pomocí izolepy na opačné strany třídy. Jednu například na dveře a druhou na okno. Jde o to, aby mezi kartičkami vznikl prostor.
Učitel žáky seznámí s cílem a pozve je všechny doprostřed prostoru mezi kartičky ANO a NE. Sdělí jim, že vždy řekne tvrzení týkající se tématu zadlužování a jejich úkolem je rozmyslet si, jestli s tvrzením souhlasí nebo ne. Následně dá učitel žákům čas 30 vteřin na rozmyšlení si odpovědi. Na pokyn učitele „teď“ se každý žák postaví na stranu ANO či NE podle toho, jestli s tvrzením souhlasí nebo ne.
Příklady tvrzení:
Na koupi automobilu je lepší si půjčit než na něj šetřit.
Lépe se žije bez dluhů.
Zadlužit se na koupi bydlení dává smysl.
Je lepší si půjčit u banky než u nebankovní společnosti.
Když rodina nemá na vánoční dárky pro děti, je lepší si na ně půjčit než nemít žádné.
Zadlužit se kvůli vzdělání je hloupost.
Poté co se žáci přiklonili k souhlasu nebo nesouhlasu s tvrzením, vyzve učitel několik žáků na každé straně, aby vysvětlili blíže svůj postoj. Žáci dodržují pravidlo nekomentovat postoje ostatních. Každý mluví sám za sebe. Po vyslechnutí zástupců obou táborů, dá vždy učitel možnost žákům změnit své rozhodnutí a přemístit se na druhou stranu. Popřípadě je požádá o zdůvodnění změny rozhodnutí. Ke každému tvrzení může učitel nechat rozvinout jím řízenou diskusi.
Pokud nastane situace, že se všichni žáci přikloní pouze na jednu stranu, pokusí se sám učitel formulovat opačný názor podpořený argumenty.